torsdag den 30. juni 2011

Vægttab

Hvorfor er det, at vi altid skal tabe os? Jeg har i rigtig mange år været træt af skulle læse om slankekure, diæter og andre genveje til en mindre talje, for hvorfor i alverden skulle det være så vigtigt at være slank? Jeg har altid været fint tilfreds med min krop og figur, selvom jeg da udmærket har vidst at der var et par kilo for meget på maven, og at min form ikke var til nogen lang løbetur.  Og jeg har altid synes at det moderne kvindebillede hvor man nærmest skal kunne tælle pigernes ribben har været en uhyggelig tendens. Jeg har heldigvis en mand som er helt enig, han kan slet ikke døje de helt udsultede piger. ”Som at falde på en rusten cykel” plejer han at sige – og det lyder jo ikke rart. Og på den baggrund har jeg hele mit liv afvist al snak om vægttab og kur og lignende. Men så var jeg på kursus med mit arbejde i sidste uge, og så må jeg sandt for dyden sige at jeg fik ændret mening på et par områder.

Vægttab handler om sundhed
Mit arbejde – jeg arbejder i en bank – sendte i sidste uge alle medarbejdere på en såkaldt sundhedsworkshop, for at fremme trivslen og undgå mange sygedage. Det handlede blandt andet om motion og vægttab, og jeg var meget skeptisk. Skulle der nu komme en eller anden ung trunte og fortælle mig hvordan jeg skulle se ud, så jeg bedre passede ind i hendes verdensbillede? Men jeg må sige at mine forventninger hurtigt blev gjort til skamme. Den søde instruktør viste sig at være på min alder, og startede sit kursus med at sig (nu husker jeg det ikke helt præcist, men ca.): Hej alle sammen. Jeg vil gerne starte med at sige, at når jeg snakker om ordentligt vægttab, så handler det ikke om hvordan I ser ud. Det er jeg faktisk helt ligeglad med. Det handler om at hvis man vejer mere end man burde – også selvom det bare er lidt ekstra på maven, så har det en stor indflydelse på din sundhed. Jo mere du vejer, des større risiko har du for at udvikle en lang række livsstilssygdomme, og i sidste ende dør du tidligere. Det er dét det handler om – og så er det helt ligemeget hvad størrelse kjole du bruger.” Sådan startede hun, og så viste hun forskellige undersøgelser og grafer, som rent faktisk viste hvilken ekstra risiko man løber ved at slæbe rundt på for mange ekstra kilo.

Wakeup-call
Der må jeg sige jeg blev overrasket. Jeg  har måske nok altid et eller andet sted vidst at det selvfølgelig ikke var sundt at veje for meget, men jeg har aldrig tænkt over at det kunne være direkte farligt. Og med min skepsis over det moderne kvindeideal har jeg bare skubbet det fra mig. Men jeg fik senere talt alene med instruktøren, Rikke, som helt stille og roligt snakkede med mig om hvad jeg kunne gøre for at tabe mig. Hun var ikke dømmende, og prøvede ikke at proppe mig ned i nogen kasser. Hun snakkede bare om hvordan jeg kunne opnå et effektivt vægttab ved at ændre lidt på mine kostvaner og måske røre mig lidt mere. Det var en super god oplevelse, og alle mine fordomme blev gjort til skamme. Det der måske motiverede mig mest, var da hun snakkede om risikoen for at dø tidligere. Jeg har lige fået mit første barnebarn, og håber da at der kommer flere til. Dem vil jeg da gerne se vokse op, inden jeg skal væk herfra. Så nu er jeg i gang med mig helt eget, helt afslappede vægttab. Jeg tænker lidt mere over hvad jeg spiser, og rører mig lidt mere. Det går ikke hurtigt, men det er stabilt – og hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg aldrig haft det bedre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar