tirsdag den 23. august 2011

What to do?


Skal eller skal ikke? Jeg taler ikke om muslinger, men naturligvis om et sundhedsrelateret lille projekt. Man bliver jo efterhånden bombarderet med en hel masse tilbud om dit, dat og dut. Det er jo efterhånden ikke til at blive klog på det hele. Det ene øjeblik tror man, at man har sikret sig et vist form for overordnet view udover det spraglede landskab. Sekundet senere står man over for nye valg og muligheder, der tilsyneladende er opstået ud af det pure ingenting.

Men hvordan klæder vi os på til at træffe disse valg? Vi kan jo ikke alle sammen være diætister, læger, fysioterapeuter eller des lignende. Heldigvis er der jo så i dag en masse rigtigt gode muligheder for at sætte sig ind i sagerne. Alt afhængigt af, hvad det er du helt specifikt er i tvivl om, er der en række forskellige steder du kan gå hen. Lad mig komme med et eksempel fra den virkelighed de fleste af os bevæger os rundt i. Én af mine gamle handelsskole kammerater, lad os bare kalde ham Peter-Bo, stillede mig i weekenden et ganske relevant spørgsmål. Peter-Bo har altid været glad for at læse reklamer. Han holder ikke nogen avis, men elsker at granske hvert et punktum og komma i de mange tilbudsaviser.

I sidste uge sidder han så med et kuponhæfte foran sig. De fleste af os kender det sikkert, men sender det oftest direkte i skralderen. Men altså ikke Peter-Bo. Han læser omhyggeligt det aflange hæfte, og bliver fanget af en enkelt annonce. Opret et abonnement på et magasin, eller avis – kan ikke helt huske det, og modtag en gratis kalorietæller.

Nu har Peter-Bo aldrig været super sporty. Vi har da spillet en hel del fodbold i tidens løb, men ellers har jeg aldrig oplevet ham som synderligt interesseret i motion og sundhed. Men denne her annonce fanger ham altså, og han klipper den ud af hæftet. Og nu nærmer vi os så, stille og roligt, essensen af eksemplet. Peter-Bo kommer nemlig til mig, da han ved, at jeg har en interesse for sundhed og motion. Han forklarer mig omhyggeligt situationen, og spørger nu mig om han mon skal tage imod tilbuddet.

Som sagt har han ingen tidligere erfaringer, og har heller ikke vist nogen synderlig interesse tidligere. Han forklarer mig dog, at han håber kalorietælleren vil give ham et boost. Han er kommet lidt op i årene, og kunne godt tænke sig at slanke sig og tabe lidt vægt.

Jeg beder om et par timers betænkningstid, og siger jeg vil vende tilbage. Det kan måske virke pudsigt, nogen vil sige nærmest mærkværdigt, men jeg kan godt lide at svare på et ordentligt grundlag. Jeg vil derfor hellere lige bruge lidt ekstra tid på at undersøge sagerne, inden jeg giver mit svar. Her er hvad jeg gjorde.

Først tjekkede jeg selv tilbuddet ud. Jeg ville gerne se kvaliteten af måleren. Hernæst søgte jeg efter erfaringer fra brugere på diverse fora på nettet. På baggrund af dette, kunne jeg svare Peter-Bo.
Jeg fortalte ham, at viljen til at forandre sin livsstil kommer inde fra – først og fremmest. En gadget kan måske hjælpe, men den kan ikke kick-starte det hele for alvor.
Mvh Jokum-Adam Svejsukker, gæsteskribent

Ingen kommentarer:

Send en kommentar